Monitorowanie rozwoju dziecka zaczyna się już w okresie prenatalnym. Wtedy też Rodzice mogą rozpocząć stymulowanie swojego Maleństwa, mówiąc do niego, śpiewając czy czytając mu. To istotny element oddziaływań, bo już od 6. miesiąca życia prenatalnego kształtują się ośrodki mowy, a w 7. miesiącu formować się będą różnice w preferencji odbioru i przetwarzania bodźców w obu półkulach mózgu. Lewa kora reaguje na mowę matki i ojca, a prawa na muzykę. Noworodki od urodzenia odbierają mowę prawym uchem, a muzykę lewym uchem. Zarówno w czasie trwania ciąży, jak i zaraz po urodzeniu w celu stymulowania rozwoju dziecka, warto sięgnąć także po nagrania spowolnionej mowy. Z programu słuchowego Centrum Metody Krakowskiej – Sklep internetowy chętnie korzystają logopedzi i rodzice dzieci z ORM, aby ułatwić rozumienie i otworzyć możliwość posługiwania się językiem. Bardzo istotnym warunkiem jest wtedy wykorzystanie słuchawek, które jednocześnie zapewnią odbiór jedynie dźwięków nagranych, bez dodatkowych akustycznych bodźców maskujących. Kiedy kobieta jest w ciąży przykłada słuchawki do powłok brzusznych, aby zapewnić dziecku lepszy odbiór nagrań. W związku z tym, że lepiej zapamiętywany jest dźwięk nieregularny, a dzieci są szczególnie wrażliwe na wznoszenie i opadanie melodii nagrany materiał (samogłoski, wyrazy dźwiękonaśladowcze, sylaby, teksty) czyta aktorka. Także niemowlęta najsilniej reagują na zmieniające się kontury linii melodycznej. Kiedy już o tym wiemy, nie pozostawimy dziecka z różnorodnymi dźwiękami, ale zadbamy o to, by Malec mógł słyszeć mowę, śpiew, muzykę, dźwięki otoczenia, ale między nimi niech będą też okresy ciszy. Hałas nie sprzyja budowaniu połączeń dźwięk-znaczenie, a przecież o to nam dorosłym chodzi.